29 Mayıs 2007 Salı

yorumsuz !/ The Kominas


Linda’nın yukarıdaki fotoğrafını gördüğümde aklıma trenden inip eve doğru yürürken gördüğüm türbanlı kız geldi. Kargo pantolonunun paçalarını ayak bileklerinde sıkmış ve pahalı converselerin içinde sokmuş, üzerinde gayet hoş bir spor ceket ve altta beyaz bir atlet. Başında ise çingene pembesinin bir açık tonunda ve parlak renkli bir türban, altından sıkıca bağlanmış beyaz bir tane daha görünüyor. Dün akşamdan beri aklıma geldikçe Linda’nın çektiği bu fotoğrafın karşısına geçip bakıyorum, uzun bir kazak üzerine atlet, uzun etek üzerine mini etek ve türban. Çok protest bir giysi doğrusu, kollar ve bacaklar açıkta kalmadan da mini etek ve açık bir t-shirt’ün keyfini sürmek istemiş bu kızcağız ya da işin ucunda birilerine karşı gelmek/ tabuları yıkmak var ama sınırlar dahilinde. Çırılçıplak soyunsa bu kadar etkili olamazdı doğrusu.


Pakistanlıları kızdırmayın yoksa üzerinize müzikle saldırırlar



Yalnızca kılık kıyafet değil, müzik de bir başkaldırı aracı olarak kullanılmaya başlandı son zamanlarda. Gaykedi’nin 8 Mayıs’ta Pakistanlı punk grubu The Kominas’tan bahsetmesi ilgimi cezbetmiş, yaptıkları müziği merak etmiştim. Myspace sayesinde 4 şarkısını dinleyebildim. (hala dinliyorum). Grubun solisti Basim Usmani yaptıkları müziği “Ramones ile Black Sabbath arasında bir yer” olarak tanımlıyor. Ayrıca Hinduzim’den ve Bolivud’dan da (Hint Sineması) besleniyorlar. The Kominas, anglo-saksonların dünyanın geri kalanına “bok” muamelesini reva görmesine s.ktiri çekiyor. Kendilerini tanıttıkları sayfada karşı çıktıkları ayrımcılığı şöyle özetliyorlar: “After being offered roles as diverse as Islamist hijackers, Turkish immigrants, and Iroquois hooligans, it was cleat that Hollywood didn't smile upon the olive skinned.” (İslamcı korsan, Türk göçmen ve Iraklı serseri gibi roller üzerimize yapıştığından beri Holivud’un esmer tenli vatandaşları tasvip etmeyeceği gayet açıktı.) Gerçekten çok doğru, Holivud filmlerinin 70-80'li yıllarda düşman prototipi olarak komünist rejimi göstermesinin yerini son dönemde müslüman terörist tiplemelerine bırakmasını tesadüf sanıyorsanız derin uykudasınız demektir. Holivud'un dahi yönetmenleri hiçbir senaryoyu boşa kaleme almıyor. İzleyenler yalnızca eğlenceli bir-iki saat geçirdiklerini sansalar da dünyanın en harkulade kitle iletişim aracı sinema mesajını çoktan aklın karanlıklarına itmiş oluyor. Film üzeri/arası /sonunda ise eli kanlı Coca-Cola'nın, sömürgen Nike'ın veya diğer büyüklerin sanal reklam uygulamaları bilinçaltında kendine yer buluyor ve izleyici reklam arasında kana kana su içmek yerine "pop art" harikası şişedeki şekerli asidi yudumluyor ya da koşarak bir çift papuç alıyor. (kolanın susuzluğu gidermediği de bir gerçek.) The Kominas, kalk borazanını çalmayı ihmal etmiyor: "Muslims, Wake Up!" The Kominas'ı takdir etmek için bir sebep de aynayı batı toplumuna olduğu kadar kendilerine çevirmeyi de iyi biliyor olmaları: “Rumi was a Homo” (Mevlana bir Homoydu) adlı şarkıları ile Amerika’daki Müslüman topluluğun homofobikliğini de itinayla protesto ediyorlar.


The Kominas üyeleri Michael Muhammad Knight'ın "The Taqwacores" adlı kitabında yer alan bir kurmaca öyküden etkilenerek müzik yapmaya başlamış. Kurmaca öyküde, kahramanlardan birinin Kuran'a işeyip sonra açıp okuması, aslında peçeli bir Müslüman kızın seyirciler önünde oral seks (bunu şimdi böylece yazdık ya, google neler yollayacak kimbilir) yapması gibi bölümler var.Kimileri kendi içinde çelişki de barındırsa hem kapanırım hem mini eteğimi giyip çıkarım diyor, kimisi de The Kominas gibi dünya düzenine sövüp sayıyor. Korku dağları sardı, G8’ler kapandıkça kapanıyor. Korku, daha çok paranoyaklık getiriyor. O paranoyaklıktan feyz alanlar da seslerini yükselttikçe yükseltiyor.

Yazı: Ezgi

Fotoğraf: Linda

Bağlantılar:

The Kominas Hakkında Bilgi: http://sinsanctuary.com/kominas/bio.php

Vikipedia’da The Kominas: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Kominas

Myspace Mucizesi: http://www.myspace.com/thekominas

MTV: http://www.mtvdesi.com/news/story.jhtml?id=1527713

Radikal Gazetesi Haberi: http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=219756

11 yorum:

Ezgi dedi ki...

Lindacım, naçizane The Kominas yazımı fotoğrafına pek uygun bulduğum için kuyruğuna iliştirdim.

ezop dedi ki...

Biz bunlara post modern İslamic's diyoruz...:). Hem modadan vaz geçmek istemiyor, gençliğin giyim kuşam akımlarını takip ediyor hem de dinimizden vaz geçmeyük diyorlar. E tabi öyle bir durumda ciddi anlamda absürt bir görüntü ortaya çıkıyor. İzin verirsen bir protesto edeyim diyorum şu durumu. "Atlet üstü türban istemiyoruz!!!"...:)
The Kominas'ı dinlemedim henüz ama gerçekten ilginç geldi yaklaşımları..

Tacim dedi ki...

Gaykedi, Oray Eğin değilse taksimde sallandırın kafamı.

Ezgi dedi ki...

The Kominas kadar ilgimi cezbeden, zaten onların da ilham aldığı "The Taqwacores" oldu. Üyesi olduğu dini topluluğa radikal ve çarpıcı eleştiriler getirmek cesaret isteyen bir şey. The Kominas'ı şu açıdan da takdir etmemek elde değil: "Rumi was a Homo" şarkısı Mevlana'yı yemez,içmez, uyumaz, işemez olağanüstü bir varlık yapıp bir nevi putlaştıranlara karşı en ayrıksı tarafından destek alarak (homoseksüel olduğunu gözardı etmeye çabalayanlara) verilmiş bir cevap gibi.

Müslüman tiltini olduğu gibi almamışlar baskıcı bir din ortamında bile önce kendi toplumlarını eleştirmeyi bilmişler. Yalnızca batı toplumlarına sayıp sövselerdi bu denli ilgimi cezbetmezdi.

Demokrasi götürmeye çabaladıkları toplumların hali ahvali ortada, durum gitgide karmaşıklaşıyor. Dünya kutuplara ayrılıyor, G8'ler sömürgeleşmenin yeni ve daha kansız(!) yollarını bulmuşlar. Bize de böyle ne yardan ne serden geçerim, atletimi giyer, türbanımı takarım hatunlar kalmış. Halbuki önce kafaların içi örümceklerden arınacak dostum, gerisi geliyor.

Gaykedi, hakkında asılsız iddalar var, cevap hakkı doğdu sana sanırsam. Oray çok iyi Flemenkçe konuşuyor bu arada. Ne alakaysa.

linda dedi ki...

yavrucumm rica ederim. dilediğin gibi kullanabilirsin fotografı. ancak bir duzeltme yapmamız lazım. fotograf bana aıt degil. lakin su anda yasadıgım sehırde de bu tur ınsanlar var ,ama bu kadar da abartılı degıller. bu fotograf bana bır arkadasımın yolladıgı bır e-mail ile geldi.ıstersen soyle dıyelım; fotografın kaynagı ben olayım.

ayrıca yazıyı ıyı kı eklemıssın. cunku benım nutkum tutulmustu bu halde bır kadını gorunce. sen bunu dıle getırmıssın.

tesekkur ederım. sevgiler.

Ps: Türkiye ye dönüşe 2 gun kaldı hatırlatmak ısterım bu arada. :) ne mutlu bana!

ciaooo

Anonymous dedi ki...

ya arkadaslar olesine doasirken kesfedi verdim sayfani da ya napmis bu kiz..
ben basortulu normal sekilde ortunen goze batmayan bi bayanim...
bu tur bayanlaraida PROTESTO ediorum neden ortunun farkinda diil ne yazik kiiii.

Anonymous dedi ki...

ismim zehra cetinkaya almanyada yasiyorum ve modeciyim, öncelikle yorumlarini okudugum herkeze buradan sesleniyorum umarim resimde gördügünüz ve alay eder tavirla yaklastiginiz bayanin sizin gibi düsünenlerin eseri oldugunuda aklinizdan gecirmissinizdir ben bir modaciyim ve kesinlikle insanlari oldugu gibi kabul ederim saygimi asla eksiltmem sunu söyliyebilirimki islam ile bagdasligi olmayan alman milleti bile yüksek sayida olanlari mülüman veya islam in isaretlerini görünür bir sekilde üstünde tasiyan bayan veya erkekler ile cok dikkatli ve cok saygili öyleki konusurken sözleri tane tane cikarirlar ki aman agzimizdan yanlis bir kelime cikmasin kalbini kirarim bilmeyerek dercesine hani diyorumki keske müslüman olarak gayri müslimlerden bir kivilcim alabilseydiniz oarada yerden yere vurdugunuz genc kizi araniza alirmiydiniz tam kapali olsaydi? bu kizlar düsmaninizin istegini diyil onlari yaratan allah gibi seni ve haberi yapan kardesimizi yaratan allahin emrini yerine getirmege calisiyor zaten zorlu bu yolda siz emrini takmayanlar olarak cagdas bir sekilde cakil taslarini kaldiracakken önlerinden kaya parcalari atarak ne elde ediyorsunuzki? hic düsündünüzmü acaba neden??? kapali is bulamaz kapali okuyamaz kapali örümcek kafalidir .... bu kizlara bu sekil yaklasmaktansa destek olup gel kardesim tamam ben acigim sen kapali aam ikimizde insanin ben seni böyle kabullendim deme büyüklügünü gösterebilseniz türkiye deki islamci ilerici kavgalar diye birsey kalmaz ha yoksa basörtülü bir kizi görerken aslinda eksikliginzi mi görüyorsunuzda görmemek icin itiyorsunuz? birakin da NEFES ALSINLAR ! biraz ATAMIZIN TORUNU OLDUGUNUZU BELLI EDIN YA BUKADAR UTANDIRMAYIN ONU UNUTMAYINKI HEM DININE BAGLI HEMDE CAGDAS OLABILIR BIR INSAN ATAMIZIN ANNESI DE CARSAFLIYDI AMA OKADAR YAZIK VE EZIK görüslere baglanmissinizki aslinda yaptiginizin yanlis oldugunu bile bile yargisiz infaz ediyorsunuz benden bukadar cevap istegen almistir ders alacakta almistir biraz piskoloji ve sosyoloji okun okuyunda ufkunuz genislersin atamizin geride biraktigi neslini kirletiyorsunuz .

Anonymous dedi ki...

Merhaba arkadaslar ben EDA,
siteye tesaadüf geldim, yazilarinizi okudum.
Sarsildim desem yeridir sanirim, kapaliyim üstelik ``alti paris üstü mekke `` seklinde ! eee yani sizin dilinizle :)

zehra hanimin yazisina katiliyorum!
insani kirici bir sekilde elestirmek gercekten cok kolay ama sonuc ne ? elestiriden sonra bu resimdeki kiz böyle giyinmekten vazmi gecti ?
veya kapanmaktan vazgecip acildimi ?

anlamadigim, dini kesim cogunluk olarak cahil taninmis oldugundan sizleri elestirdigi zaman ´´dinsiz günahkar´´ diye insanliginizi kesip atmasini cahilligine verebiliyorum.

bas örtülü okula basörtülü ise basörtülü sokaga carsiya üni ye alimmadigi sürece üzgünüm bu degismegecek

fakat beni hayal kirikligina ugrattiniz ayni hatayi medeni cagdas ve modern yasantilari ile göz önünde bulunan sizlerin evlere mahküm edilen kapalilar gibi ayni hatayi yapmaniz beni sasirrtti !

her ikiside cok yanlis düsünceler diyebilirim !

bu insanlik namina gercekten cok büyük bir kayip !

´´JEDER HAT DAS RECHT ZUM LEBEN ! ´´

´´yasamak herkezin hakki ! ´´

- kimse yasamini örfünü dinini irkini dilini dogustan kendisi secmez !

belirli bir aile egtimini örfünü adetini veya modernligini alir ailesinden.

okul baslangici ile birlikte hayatin kollarina birakilir ve sonraki hayatini kendisi secer !

-peki ya secme hakki olamayanlar !

resimdeki kizin bir secme hakki oldugunu bilebilirmiyiz?

-belki acilmak istiyor ama aile baskisi mahalle baskisina tabii ?

-kapanmak kendini saklamak degil!

Güzel oldugunu tabiki göstermeli ezik büzük degil basi dik yürümeli sonuc itibari ile kapanmak eziklik degilki hayatin güzelliklerinden mahrum kalmasi gerekmemeli kusura bakmayin ama kapali bi bayaninda sex hayati var !

-kapali bayanda cocuk dogurur
-Ise gider, bilgisayar bilir oda Yer oda denize baktigi zaman duygulara dalar, martilara simit atar!

üzüldügü zaman oda gözyasi döker !

Onun da bir ismi var - onada asik olan biri var - onuda sexy bulan biri var - ve oda birini sexy bulur!
-oda asik olur oda orgazmi yasar !

Bas örtülü bir genc kiz veya bayan bir uzayli degildir :)

cok ürkütmüsler herhalde sizleriki onlara dokunmaktan cekiniyorsunuz belkide birkere göz göze geldiginizde gülümserseniz karsilik gülümseme alirsiniz!

-dedigim gibi bende basörtülüyüm ama basimin kapali olmasi bukadar net ve acik kendimi ifade edemegecegim anlamina gelmez öyle diyilmi :)

resmi cekip yorumsuz diye bu siteye koymak yerine bayana sorulsa ´´hanimefendi giyiminiz ilgimi cekti bana neden böyle giyindiginizi aciklama nezaketinde bulunabilirmisiniz´´ diye !

cok daha ilerlerdik buna inaniyorum !

benim önümde iki secenek vardi

1. basörtülü ve modern giyiminli bir bayan olarak yazdiginiz yazilarin karsiligini ayna tutar gibi vermek .
2.medeni oldugumu sizlerden gizlemiyerek bizim penceremizden bakabilmeniz icin size bir firsat tanimak!

ben ikinci secenegi sectim ve mutluyum dilerim yardimci olabilmisimdir
- uzayli olmadigimiz konusunda :)

yazilarinizi bekliyorum ben deniz alti paris üstü mekke eda :)

E. dedi ki...

Açıkçası kılık kıyafete dair yapılan her tür baskıyı -ister mini etek giyen bir kadına yapılan aşağılama olsun, ister türban giyip dolaşan bir kadına atılan tacizkar bakış olsun- kadının kendi benliğine yapılmış sayarım. Yani benim için çıplak bedeninin sömürülmesine izin veren kadın ile kendi bedenini sarıp sarmalayan ve kişiliğini bir örtü üzerinden sömürten kadın arasında zerre kadar fark yok.

Modernliğin iki karışlık bir bez parçası ile gitmeyeceğinin, başı bağlı kadınların da bir seks hayatının olabileceğinin ben de farkındayım. Bu konudan söz arasında bahsetmeniz ayrıca hoşuma gitti. Zira sevişmeye başladığınız anda zaten örtünüzü üzerinizden atmış ve çırılçıplaksınızdır. :) Tabi ki yıkılması imkansız tabularınız, seviştiğiniz için cehennemi boylayacağınıza dair inancınız ve üzerinizde kurulmuş baskı yoksa.

Uzun lafın kısası, örtünmemiş kadın vücudundan erkeğin tahrik olabileceği ya da görünen bir saç telinin cehennemde gırtlağa dolanacağı gibi safsatalar ve hurafeler bana göre kadının kimliğine yönelik kısıtlamalardır. Önce bu baskılara karşı gelebilecek gücü kendinizde bulabiliyor ve protesto yolu için "altı paris, üstü mekke" gezinerek kısıtlı da olsa tepki koyuyorsanız saygı duyarım size. Ama iki arada bir derede kalmışlığınızın acısını vücut hatlarını belli eden kıyafetler giyen örtüsüz kadınları ayıplayarak ve başınızda örtü ile ama daracık elbiseler içinde dolaşarak dışavuruyorsanız elinize bir ayna tutuşturur ve "bu ne yaman çelişki" derim.

Siz ve Zehra Hanım, savunmaya geçmeden önce satır aralarını dikkatle okusaydınız, sizi ezik ya da dışlanmış görmediğimi kavrayabilirdiniz.

Ezgi dedi ki...

Düşüncelerine elbette ki değer veriyorum. Çünkü ayrı görüşlerde de olsak ikimizin de ortak noktası karşımızdakini başı "açık/kapalı kadın" dan ziyade "insan" olarak algılıyor olmamız. Her ne kadar benim ayrımcılık yaptığım düşüncesinde de olsanız benim derdim kadın kimliği ile ilgili, örtüler ile değil.

Siz örtülerin kadını tacizden-tecavüzden-zulümden kurtardığını söylüyorsunuz, ben de diyorum ki kimi örtülü kadınlar başları açık olduğundan ya da mini etek giydiğinden dolayı benzer saldırılara mağruz kalan kadınların kişiliklerine ve bedenlerine saldırıldığında gıklarını bile çıkaramıyorlar, üstüne üstlük giyimlerinden dolayı her yola geleceklerini, başlarına gelen her iğrenç saldırının müstahak olduğunu söyleyebiliyorlar. Siz yazdıklarınızdan anladığım kadarı ile bu ayrımı yapabilecek kapasitedesiniz, eh aynanın yanından da ayrılmadığınıza göre sormamda sakınca yoktur sanırım: Bu ne yaman çelişki?

Benim derdim örtülerle ya da dini inançlarla değil, bu çelişkilerle, bilmem anlatabiliyor muyum?

Anonymous dedi ki...

tekrar iyi günler güzelim :)

elbette haklisin, ister kapali olsun ister acik diyorumki : hayat kadini bile olsa ! istemedigi sürece tacize hatta tecavüze ugradiginda ben onunda destekcisi olurum ! ve yardimci olabilecekse hakkini aramak istediginde elimden geldigince yardimci olurum !

hayatta sevmedigim seylerden en önemlileri arasinda kesinlikle insan yargilamasi vardir. cok uzaga gitmemiz gerekmiyor benim kendi ailemden örnek vermek istiyorum babam ve annem cahil ailelerden yetisme, degim yerindeyse köy cocuklari, (köyde yasiyan insanlari medeniyetsiz olarak algilatmak istemiyorum ama sehirden uzak yasandigi icin saf bir hayatin icinden gelmeler !)

babam imam hatip mezunu annem liseden terk.

ben babamdan birkere bir insani yargiladigini duymamisimdir !

herkezi oldugu gibi kabul eder ve saygi duyar degerlerine cünki insandir !

annem ise ``esi hoca `` oldugu icin asli olmayan fiileri uygulamaktadir örnegin : -acik bayanlara hayatta saygisi yoktur -onlarla konusurken ``cehennem sebanileri gibi görüür sanki karsisindaki cehenne atesi icinde yanmaktadir gözleri önünde - tirnaklari uzun bir bayanin yaptigi yemegi yemez o insani ``pis`` olarak algilar.

eve gelip sigara icmek icin balkona cikma müsadesi istiyen her misafire baslar sigara hakkinda kitap okumaya zannederki karsisindaki cahil cahilliyinden icer sigarayi ! halbuki insanlar ne yaptiginin farkindadir.

babam okumus dini vecibelerini yerine getirirken bilincli getirir.

annem ise okumamamis dini vecibelerini biliyorum zannederke ama bilmiyerek yerine getirir üstelik bircok hurafeleri yasatmiya gayret gösterir.

simdi böyle bir aileden benim gibi acik görüslü bir cocuk nasil yetisebilmistir diye sorabilirsin.

inan babam ve ben senelerdir annemin fikirlerini degistirmek icin nekadar gayret etsekte basarili olamadik,
benim hiristiyan ve yahova sahidi dostlarim vardir zaman zaman beraber otururuz cay kahve sohbet derken onlar incili okur anlatir ben kurandan okur anlatirim dünyanin halini konususruz birbirimizi severiz düsüncelerimiz nekadar ayri olsa da kimse kimsegi etkilemek hedefinde degil hedefimiz sadece paylasmak ve sohbet etmektir.

benim bu dostlugumdan annem nefret eder krizlere girer kadin :)

kizim sen bu gidisle yahova sahidi olcan basimiza der

dostlarimin her gittiginden sonra baslar koltuklari silmege `` hani onlar annemin gözünde güsülsüz abdestsizler ya`` okadar tartisirim yapma anne onlarda birer insan cay istikleri her bardaklari cöpe ata ata evde bardak kalmadi :)

babam din adami olmasina ragmen onlarin her geldiginde celez alir icecek rahat olmamiz icin elinden geleni yapar kilisege gideriz papazlar kendi dini vecibelerini yerine getirir babamdan bi parca kuran bi parca ilahi okumalaini isterler böyle bir dostlugumuz var. ben cok mutluyum ama annemi sormayin :)

ben insan olan herkeze deger veririm ve annem düsünceli her keze hiristiyan olsun müslüman veya yahudi budist arap ve ya japon kim olursa olsun onlari insan sevmiye davet ediyorum ! sev sev sev ki sevilesin !

birbirimizi anlamiya basladigimiz icin cok sevindim kendine iyi bak güzelim deniz....

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons