18 Haziran 2007 Pazartesi

Reklamlardaki Hemcinslerinin Eblek Gibi Gösterilmesine Karşı Çıkan Kadınlar Platformu




Böyle bir platform yok. Ama bu gidişle ben kuracağım. Uzaktan kumandam olmadığı için izlediğim kanalı gecede bir ya da iki kez değiştiriyorum, çoğunlukla aynı kanalda ne varsa izlerken uyuyakalıyorum. Uzaktan kumandam olmadığından reklamlar çıktığında bazen onları da izliyorum. Keşke izlemez olaydım, erkeklerin iki çift kelam edebilen bir kadına rastladıklarında neden şoka uğradığını anladım.

“Vay be, sahiden ampul değiştirebiliyor musun?”

“Yahu beş senedir kendi başımızın çaresine bakıyoruz yaban ellerde. Birimizden birimiz çıkıp sandalyeye patlak ampulü değiştirmezse karanlıkta kalırız.”

“Kızlar genelde hep erkeklerden bekler de… Kabul et, beceriksizsiniz bu konuda.”

“Hmmmmkkkf….!!!”

Bizzat şahsımın başına gelmiş bir diyalogdur. Bilgisayar kasamın vidalarını sıktığımı gören bir arkadaşımı 2 saat ayıltamamıştık.

Peki bizi iyice aptal yerine koyan bu adamlarda mı aramalı bütün suçu? Birkaç reklamı inceleyerek bu soruya cevap bulalım hadi:

1. Clear & Clean Yüz Temizleme Jeli: Kızcağızın biri aynada, akşam gideceği parti için süslenmektedir. Çenesinde bir adet sivilcenin peydah olduğunu görür. Yanındakine “Katiyen partiye gidemem, sivilceeee!” diye bağırır. Ben bu kızın arkadaşı olsam oracıkta boğarım. Benimkiler neyse ki böyle değiller. Kızın arkadaşı, elindeki jeli vererek “bunu sür, akşama bi şeyciğin kalmaz” der. Kız sürer, akşam mutlu mesut çıkarlar. Bize de evden on kilo boya sürmeden çıkmadığımıza inanan, hazırlığımızın çok uzun sürdüğünü ve beklerken yaşlandıklarını iddia eden, on dakikada hazırlanabilen bir dişi gördüklerinde evlenme teklif eden erkeklerle uğraşmak kalır.

2. Pril Bulaşık Deterjanı Reklamı: Salonun ortasında masa, yemek yenmiş, bulaşık yıkanacak. Masanın hemen yanında bulaşık makinası, oh ne rahat. Daha da iyisi ailenin annesi Pril’i överken masa ayaklanıp makinanın yanına gidiyor, sihirli bir güç bulaşıkları makinanın içine alıyor, yıkandıktan sonra aynı güç tertemiz tabakları masaya diziyor. “Yeniden servise hazır” diyor anne rolündeki kadın. Bu reklamda neden bulaşıklarla baba ilgilenmiyor, bulaşık yıkamak kadınların asli görevi midir bu bir, yemek masası neden bulaşık makinası nın hemen yanına kurulmuş, bu iki, bulaşıkları makinaya kadar götürüp yerleştiren sihirli güç neden bizim eve uğramıyor, bu da üç.

3. Rexona Stick Deodorant: Bu reklama fena takığım. Kadın muzu yiyip sokağa fırlatıyor, hem de omzunun üzerinden. Sokağa muz kabuğu atılmaz, çok ayıp. Hadi attın, niye öyle fırlatıyorsun omzunun üstünden? Biri “hey bayan, muz kabuğunu sokağa fırlatmak ne terbiyesizce, düşüncesizce bir hareket!” desin diye mi? Ben görsem derdim, üstelik o kabuğu saçına atardım itiraz etmeye kalksaydı. Sadece bununla da bitmiyor, parmak var bir tane, o kader oluyor: biz o parmağa “parmak amca” adını taktık. İşte bu parmak amca kıza o muz kabuğunu tekrar fırlatıyor, kız basıp kayıyor, hop diye hayatının aşkının kucağına düşüyor ya? Oh işte, deo stickini sürmediği için çocuk tiksiniyor. Keşke reklamı yazanlar çevre bilinciyle kızın aslında muz kabuğunu sokağa attığı için evde kaldığını vurgulasalardı. Bu reklamları çoluk-çocuk ve her daim bizi eleştirmeye, laf sokmaya hazır bekleyen erkek kesimi izliyor. Şimdi o kesim demez mi kadınlar sokağa muz kabuğu atacak kadar eblek mi diye? Ve ayrıca neden muz?

4. Markasını hatırlayamadığım bir probiyotik yoğurt: Kadınlar miting yapıyor. Kürsüdeki kadın- biri bana söylesin, o kadın Nurgül Yeşilçay mı?- “Ben bunu yedim, kurtuldum bacılar” menşeli bir konuşma yapıyor. Miting alanı kalabalık. Meğer ne kadar çok kabızlık çeken kadın var? Yoksa asıl kabız reklamcılar mı? Ayrıca “hadi bacılar, iş yerlerindeki cinsiyet ayrımcılığına karşı birlik olalım” desek o kadar kalabalık toplanmaz.

5. Rejoice Şamouan: Ebru Akel hapisane parmaklıklarına benzeyen bir saç fırçasının içinde dolaşıp “Hayatın rutini karşısında böyle mi hissediyosunuz?” diye soruyor. Sonra da “hayatımızı değiştirmeye saçımızdan başlamamızı“ söylüyor. Rejoice kullanırsak her şey yoluna girecekmiş, reklamın ana fikri bu. Kıt akıllı erkekler hemen “kadınlar kuaförden çıkmıyor” yaftasını yapıştırmaya hazır beklerken “değişim önce saçınızdan başlar” gibi bir motto da neyin nesi? Aslında bütün şampuan reklamları kadınları aptal yerine koyuyor. Çekiyorlar düz fönü, ışıktı, yansıtıcıydı, saçlar elmas parlaklığında. Biz de o parlaklığı şampuanın mucizesi sanacak kadar saftık çünkü. Kadın zekasının hakkını teslim eden reklamlar üretilmesini talep ediyoruz.

6. Kenan Doğulu Vs. Bir Otobüs Dolusu Kız Temalı Turkcell Reklamı: Biri Kenan'a narsistliği bir kenara bırakmasını, öyle ahım şahım yakışıklı olmadığını söyleyebilir mi? Yeni Turkcell reklamı asap bozuyor, bir otobüs dolusu groupie kılıklı şaşkoloz kız çığlık çığlığa Kenan'a saldırıyor, kadın cinsi için daha aşağılayıcı birşey olamaz. Dahası bu kızacağızların konuşmak yerine çıkardıkları "ha, hııı, höö" gibi sesler var, ey reklamcılar, insanoğlu yüzyıllardır kompleks cümlelerle anlaşıyor, he,hıı devri kapandı. Bir de ben şu başroldeki kıza güzellik hususunda beş basarım, nerden bulmuşlar canım o kemik torbasını? (kadınsal husumet, volume 2.0)


Pedro Almodovar’ın Sinir Krizinin Eşiğindeki Kadınlar adlı filminde bir reklam sahnesi vardır. Deterjan reklamlarının harkulade bir parodisi olan reklamda Carmen Maura’nın oynadığı Pepa, öldürdüğü kocasının kanlı gömleklerini Omo ile yıkar. Dedektifler gelir, iz bulamaz ve giderler. İşte kadınları aşağılamayan, aksine zekasını öven ve aynı zamanda ürünün özelliklerini başarılı bir şekilde potansiyel tüketicilere aktaran bir reklam örneği. Reklam ajanslarımızda çalışan reklam yazarları kesinlikle feyz almalı ve kadınları salak gibi göstermekten vazgeçmeli. Aksi takdirde Reklamlardaki Hemcinslerinin Eblek Gibi Gösterilmesine Karşı Çıkan Kadınlar Platformu olarak gerilla eylemlerine girişeceğimizi buradan bildiriyoruz. Sonra demedi demeyin.


1 yorum:

linda dedi ki...

offf be ezgım katılıyorum sana. hatta gecenlerde yıne guclu kadın ve dıgerlerı konulu yazıyı ahmet bana yolladı. encede bu dernegı kuralım derım ben :)

Yorum Gönder

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Best Web Hosting Coupons